نوشیدنی‌های مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی

نوشیدنی‌های مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی

نوشیدنی‌های مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی

نوشیدنی‌های مناسب برای جلوگیری از گرمازدگی در فصل تابستان کدام‌ها هستند؟ در این فصل با سرو انواع نوشیدنی سنتی برای رفع عطش و گرمازدگی می‌توانید به تعدیل دمای بدن کمک کنید. گرمازدگی در نتیجه ناتوان بودن بدن در خنک نگه‌داشتن دمای مرکزی خود اتفاق می‌افتد. ما در این مقاله به شما نوشیدنی‌هایی یاد می‌دهیم که مواد اولیه آن در هر خانه‌ای یافت می‌شوند و می‌توانند از گرمازده شدن شما جلوگیری کنند.

نشانه‌های گرمازدگی و راه‌های پیشگیری از آن

نشانه‌های گرمازدگی شامل تعریق شدید، خستگی و ضعف، سرگیجه، سردرد، تهوع و استفراغ، پوست قرمز و داغ و ضربان قلب بالا است. برای پیشگیری از گرمازدگی، نوشیدن مقدار کافی آب و مایعات، اجتناب از فعالیت‌های شدید در ساعات اوج گرما، پوشیدن لباس‌های خنک و سبک، استفاده از کرم ضدآفتاب و ماندن در سایه یا محیط‌های خنک توصیه می‌شود.

همچنین مصرف نوشیدنی‌های خنک مانند آب‌میوه‌های تازه و دم‌نوش‌های گیاهی می‌تواند به حفظ تعادل دمای بدن کمک کند. ما به شما لیست کاملی از شربت‌های خنک و خوشمزه که برای رفع عطش و گرمازدگی در فصل تابستان عالی هستند را در ادامه معرفی می‌کنیم.

 

پیشنهاد مطالعه مقاله: اقدامات فوری در درمان گرمازدگی

برای جلوگیری از گرمازدگی از چه نوشیدنی هایی استفاده کنیم؟

تابستان فصل فوق‌العاده‌ای است که نوشیدنی‌ها و دسرهای خوشمزه‌ای هم دارد. در اوقات فراغت خود یا دقایقی که برای استراحت در نظر گرفته‌اید این نوشیدنی‌ها را میل کنید تا بدن شما دمای متعادلی داشته باشد. همچنین می‌توانید آن‌ها را در بطری آب با خود به باشگاه، کلاس‌های تابستانه یا سرکار ببرید.

آب به عنوان نوشیدنی فوق‌العاده

به جرئت می‌توان گفت هیچ‌چیز جای آب را نمی‌گیرد. ممکن است مصرف قهوه و چای شما را سرحال بیاورند یا برخی از نوشیدنی‌های شیرین ضعف شما را برطرف کنند؛ اما پزشکان توصیه اکید دارند که در روزهای گرم آب زیادی بنوشید تا بدن بتواند همچنان به نحو بهینه کار کند، دمای مطلوب خود را حفظ کند و گرمازده نشود.

شربت آب‌لیمو برای گرمازدگی

شربت آب‌لیمو برای گرمازدگی عالی است. اگر خودتان یا فرزندانتان گرمازده شده‌اید یا می‌خواهید از آن جلوگیری شود، آب‌لیمو را با مقداری شکر و آب حل کرده و میل کنید. البته می‌شود این شربت را با عسل درست کنید یا به آن مقداری یخ و نعنا نیز اضافه کنید تا بهتر شود.

در تهیه نوشیدنی‌های خانگی، بهتر است از شیرین‌کننده‌های طبیعی مانند عسل یا شیره افرا به جای شکر استفاده کنید تا ارزش غذایی نوشیدنی حفظ شود. همین شربت با نام لیموناد و موهیتو نیز در کافه‌های سرو می‌شود که می‌توانید برای خنک کردن بدن خود در ساعت‌هایی که خارج از خانه هستید و هوا هم خیلی گرم است آن را سفارش دهید.

 

برای جلوگیری از گرمازدگی از چه نوشیدنی هایی استفاده کنیم؟

شربت سکنجبین برای گرمازدگی

این شربت گل سرسبد نوشیدنی‌ها تابستانه است و باید حتماً در پذیرایی‌های خود از آن استفاده کنید یا چند روز یکبار آن را بنوشید. دلیل این توصیه خواص فوق‌العاده‌ای است که این شربت برای جلوگیری از گرمازدگی دارد. علاوه بر مزه خوشایندی که دارد، می‌تواند دمای بدن شما را متعادل کند. برای تهیه این نوشیدنی گوارا نسبت‌های مساوی از آب و شکر را باهم حل کنید و به صورت ملایم حرارت دهید تا شکر در آن حل شود.

نعنا را به شربت اضافه کنید و اجازه دهید تا قوام بیاید. بهتر است کفی که روی شربت جمع می‌شود را بگیرید. در این مرحله زعفران و نصف لیوان سرکه اضافه کنید. شربت را با صافی تصفیه کنید. پس از آن که سرد شد، برای هر نفر یک چهارم لیوان از این شربت به همراه آب کافی خواهد بود.

شربت گلاب برای گرمازدگی

این ساده‌ترین و در عین حال خوشمزه‌ترین نوشیدنی است که می‌توانید در فصل تابستان برای خود تهیه کنید تا گرمازده نشوید. می‌توانید خیلی ساده گلاب و آب را قاتى کرده و میل کنید یا این که نسبت‌های مساوی از گلاب و زعفران را باهم بجوشانید و صاف کنید.

پس از خنک شده این مایع، به آن یخ اضافه کنید. استفاده از یخ فراوان برای خنک کردن سریع نوشیدنی و اضافه کردن تکه‌های یخ میوه‌ای یا گیاهی نیز جذابیت و طعم بیشتری به نوشیدنی‌ها می دهد. شربت گلاب خاصیت‌های زیادی دارد و علاوه بر بهبود سردرد و استرس، برای درمان گرمازدگی و حالت تهوع نیز توصیه شده است.

خاکشیر و تخم شربتی برای گرمازدگی

شاید این‌طور به نظر نرسد؛ اما دانه‌های خاکشیر خواص بی‌شماری دارند و حتی برای کمبود آهن نیز مفید هستند. گفته شده است که مصرف آن باعث می‌شود دیرتر احساس تشنگی کنید و برای درمان عفونت و یبوست نیز مفید است. برای تهیه این شربت در روزهای گرم تابستان ابتدا تخم شربتی را خیس کنید تا حالت ژله‌ای پیدا کند.

ترکیب خاکشیر و تخم شربتی به همراه طعم بهشتی گلاب واقعاً یک ترکیب برنده است که به همراه یخ خرد شده سرو می‌شود. این شربت را تهیه کرده و با خود به باشگاه یا کلاس ببرید تا علاوه بر رفع تشنگی، شما را از گرمازده شدن حفظ کند.

شربت عرق کاسنی برای گرمازدگی

عرق کاسنی دارای طبع سرد است. به همین دلیل آن را برای درمان گرمازدگی توصیه کرده‌اند. این شربت می‌تواند حرارت بالای بدن را از بین ببرد و عطش شما را رفع کند. اگر گرمازده شده‌اید، یک لیوان آب خنک را با یک لیوان از این شربت ترکیب کرده و جرعه‌جرعه بنوشید. این نوشیدنی خون‌ساز است و برای پاک‌سازی کلیه هم تجویز می‌شود. همچنین در صورتی که فشار خون دارید، می‌توانید به عنوان یک نوشیدنی با خواص دارویی روی آن حساب کنید.

شربت خاکشیر و لیمو برای گرمازدگی

در یک لیوان آب یک قاشق چایخوری خاکشیر بریزید و به آن دو قاشق غذاخوری آب‌لیمو اضافه کنید. یک و نیم قاشق شکر برای این ترکیب کافی خواهد بود. پس از آن به شربت یخ اضافه کرده یا در یخچال بگذارید تا خنک شود. با نوشیدن شربت خاکشیر و لیمو سرحال‌تر شده و دمای بدن شما متعادل می‌شود. در تهیه شربت‌های خانگی از مواد اولیه تازه و طبیعی مانند میوه‌ها، سبزیجات و گیاهان معطر استفاده کنید تا نوشیدنی شما علاوه بر خنک کردن بدن، مغذی و سالم باشد.

 

سخن پایانی

تابستان می‌تواند فوق‌العاده و بی‌نظیر باشد؛ اما باید مراقبت‌های لازم را در این فصل انجام دهید. علاوه بر آب، نوشیدنی‌های دیگری هستند که با مصرف آن‌ها شاداب‌تر خواهید شد و آب کافی بدن را هم تأمین می‌کنید. برای جلوگیری از گرمازدگی و رفع عطش می‌توانید نوشیدنی‌های سنتی که در این مطلب آن‌ها را معرفی کرده و طرز تهیه‌شان را نیز توضیح داده‌ایم مصرف کنید.

جهت اطلاع از خدمات آمبولانس خصوصی آرمان در این زمینه به وبسایت این شرکت مراجعه شود.

 

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۳۶ رای

آخرین مطالب