اهدای عضو چگونه انجام می‌ شود؟

اهدای عضو چگونه انجام می‌ شود؟

اهدای عضو چگونه انجام می‌ شود؟

اهدای عضو چگونه انجام می‌شود؟ آیا با مراحل ثبت نام جهت اهدای عضو و قوانین آن آشنا هستید؟ کدام یک از اعضای بدن را می‌توان اهدا کرد؟ اهدای عضو به معنای پیوند زدن عضوی از بدن یک فرد به فرد دیگر می‌باشد، در واقع عضو جدید جایگزین همان عضوی خواهد شد که از کار افتاده و هیچ گونه علائم حیاتی در آن وجود ندارد. فرایند اهدای عضو می‌تواند زندگی بسیاری از بیماران را نجات دهد، به همین دلیل معمولاً از اعضای بدن افرادی که دچار مرگ مغزی شده‌اند، برای نجات دادن افراد بیماران دیگر استفاده می‌کنند، علاوه بر این هر فردی می‌تواند فرم‌های اهدای عضو را تکمیل کند که پس از مرگش از برخی اعضای او جهت بیماران مختلف استفاده شود. در این مقاله فرایند اهدای عضو را بررسی می‌ کنیم.

اهدای عضو چگونه انجام می‌ شود؟

گفتیم که اهدای عضو به معنای پیوند زدنه عضوی از بدن یک فرد به بدن فرد دیگر می‌باشد که به این ترتیب عضو مورد نظر جایگزین عضو مشابه در بدن فرد پیوند گیرنده خواهد شد و به این ترتیب به افراد اجازه می‌دهد تا به زندگی خودشان ادامه دهند. اهدای عضو و اهدا کنندگان عضو معمولاً بیمارانی هستند که به مرگ مغزی دچار شده‌اند. که در چنین مواقعی با دخالت تیم پزشکی می‌توان بسیاری از اندام‌های این افراد مانند ریه‌ها، قلب، پوست، کلیه‌ها، کبد، قرنیه و غیره را به گیرنده‌ ها پیوند زد.

بنابراین می‌توان با استفاده از اعضای پیوندی این بیماران که هیچ امیدی به بازگشت آنها به زندگی نیست، زندگی بسیار دیگری از افراد بیمار را نجات داد. گاهی اوقات نیز برخی از افراد برای نجات دادن جان یکی از اعضای خانواده خود نمونه‌هایی از بدن خودشان را اهدا می‌کنند که به آن اهدای زنده گفته می‌شود. از اندام‌هایی که می‌توان از بدن افراد در قید حیات استفاده کرد، مواردی مانند مغز استخوان، پوست و کلیه و بخش کوچکی از ریه یا کبد می‌باشد، مثلاً اگر فردی به بیماری نارسایی کلیوی دچار شده باشد و نیازمند به دیالیز هفتگی است، واضح است که با روندی دست و پاگیر و خسته کننده و محدود کننده مواجه می‌باشد،چون با وجود که دیالیز خون فیلتر شده را جایگزین کار کلیه می‌کند، اما به هر حال نمی‌تواند جایگزین خوبی برای کلیه باشد، به همین دلیل است که پیوند کلیه انجام می‌شود.

بنابراین هر فردی می‌تواند اهدا کننده عضو باشد که در این خصوص در وهله نخست باید با اعضای درجه یک خانواده خود صحبت کند، حتی گاهی ممکن است که با مخالفت اعضای خانواده مواجه شوید، اما به هر حال این شما هستید که ‌می توانید این عمل را انجام دهید و مالک بدن خودتان می‌باشید. پس برای این کار ابتدا باید نسبت به دریافت کارت اهدا کننده اقدام کنید، انتخاب این کار خیر و انسانی از ۱۳ سالگی به بعد قابل انجام است.

 

اهدای عضو چگونه انجام می‌ شود؟

اندام‌ های قابل اهدا

اگر فردی دچار مرگ مغزی شده باشد، می‌توان بسیاری از اندام‌های وی را اهدا کرد، یعنی بخشی از بدن که می‌تواند چندین عملکرد متفاوت و خاص را انجام دهد و معمولاً از بافت‌ های مختلفی تشکیل شده است که این بافت‌ ها در یک ساختار کاملاً پیچیده سازماندهی شده‌اند، برخی از این اعضا شامل کلیه‌ ها، قلب، پانکراس، کبد، ریه‌ ها و روده‌ ها می‌ باشند که رایج‌ ترین نوع از اعضای پیوندی اورژانسی نیز کلیه است. پس از آن نیز کبد، قلب ریه‌ ها و پانکراس و سپس قسمت‌ هایی از روده در اولویت هستند، در حال حاضر پیوند زدن تنها راه حل مناسب در خصوص مواجهه با برخی نارسایی‌ ها می‌ باشد.

سازگار بودن اهدا کننده و گیرنده

در فرایند اهدای عضو این سوال پیش می‌آید که آیا اهدا کننده و گیرنده حتماً باید با یکدیگر سازگاری داشته باشند؟ در پاسخ باید گفت که تیم پزشکی حتماً باید از سازگار بودن گروه‌های خونی مختلف در بین داوطلبان مطمئن شوند، مثلاً تیم پزشکی حتماً باید این اطمینان را حاصل کند که فرد گیرنده هیچ گونه آنتی بادی بر علیه کاندیدای اهدایی خودش ندارد، برای انجام دادن چنین کاری ابتدا آزمایش‌ های ایمونولوژیک برای بررسی کردن ناسازگاری‌ ها انجام می‌ شود، البته برای آن دست از افرادی که در زمان حیات خود قصد اهدای عضو به همنوعان خود را دارند، مانند رابطه‌ای که بین برادر و خواهر است در واقع یک مزیت در این زمینه می باشد.

نقش خانواده برای اهدای عضو

وقتی که تیم پزشکی جهت برداشتن یکی از اعضای فرد متوفی اقدام می‌ کنند، در وهله نخست حتماً باید رضایت اعضای خانواده این فرد را به دست بیاورند، چون در غیر این صورت انجام دادن چنین اقدامی غیرقانونی بوده و هیچ تیم پزشکی نمی‌ تواند این کار را انجام دهد. اگر فرد متوفی خانواده‌ای نداشته باشد، در این حالت می‌ توان از بستگان دورتر او این رضایت را به دست آورد، اما در صورتی که فردی به رضایت کتبی یا شفاهی متوفی شهادت دهد یا فرد متوفی دارای رضایتنامه و کارت اهدای عضو باشد، در این حالت کار بسیار آسان‌ تر است و با تیم پزشکی به آسانی می‌ توانند اعضای ذکر شده در داخل کارت عضو را از بدن این فرد بردارند.

البته در این خصوص نکاتی نیز وجود دارد مثلاً فرد باید سن قانونی ۱۸ سال را داشته باشد تا بتواند کارت اهدای عضو را دریافت کند یا مثلاً فرد باید فاقد اجبار، تحمیل یا فشارهای روانی جهت اهدای عضو باشد. برای آن دست از افرادی که پس از حیات اعضای بدنشان اهدا می‌ شود، حتماً باید مرگ مغزی آنها توسط پزشکان تایید شود

نقش آمبولانس خصوصی در انتقال اعضا

آمبولانس‌ خصوصی در انتقال اعضا نقش بسیار حیاتی و اساسی دارند، زیرا این اعضا ممکن است نیازمند حمل و نقل فوری به بیمارستان‌های خاص باشند که بتوانند عملیات انتقال عضو را به‌طور سریع و موثر انجام دهند. این آمبولانس‌ها با تجهیزات پیشرفته پزشکی و کادرهای آموزش‌دیده، قادر به ارائه خدمات اورژانسی و پشتیبانی حیاتی در طول مسیر انتقال اعضا هستند. زمان و سرعت عمل در انتقال اعضا از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا تأخیر حتی کوتاهی ممکن است به تخریب اعضا و از دست دادن فرصتی برای زندگی برای یک بیمار منجر شود.

علاوه بر این، آمبولانس‌های خصوصی در انتقال اعضا نقش مهمی در حفظ کیفیت و اعتبار عضوهای منتقله دارند. این آمبولانس‌ها به عنوان پلی بین مکان زمان تشخیص دردید

نتیجه‌ گیری

در این مقاله فرایند اهدای عضو و نکات پیرامون این عمل خیرخواهانه را بررسی کردیم. علاوه بر این که می‌ توان از متوفی و برخی بیماران مرگ مغزی اعضای مختلف را به بیماران دیگر پیوند زد، حتی شما نیز می‌ توانید با تهیه کردن کارت اهدای عضو این اجازه را به تیم پزشکی بدهید که پس از حیات خودتان اعضای قابل اهدای بدنتان را به بیماران دیگر پیوند بزنند که به این ترتیب جان افراد زیادی را نجات خواهید داد. در سایت آمبولانس خصوصی با موضوع اهدای عضو و شرایط اهدا کردن عضو، قسمت‌ هایی از بدن که قابل پیوند زدن هستند و غیره بیش تر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۴۹ رای

آخرین مطالب

مرگ مغزی

مرگ مغزی چیست؟ آیا تاکنون واژه مرگ مغزی را شنیده‌اید؟ مرگ مغزی از شایع‌ترین دلایل

ادامه مطلب