آشنایی با علائم کم آبی بدن

آشنایی با علائم کم آبی بدن

آشنایی با علائم کم آبی بدن

علائم کم آبی بدن چیست؟ آیا با مشکل کم آبی بدن و روش‌های درمان آن آشنا هستید؟ آیا تاکنون متوجه کمبود آب در بدنتان و مشکلات پیرامون آن شده‌اید؟ کم آبی بدن موضوع بسیار مهمی می‌باشد که در صورت عدم درمان می‌تواند عملکرد و سلامت بدن افراد را تحت تاثیر قرار دهد، چون آب عنصری اساسی جهت حفظ کردن سلامت و عملکرد بدن است، معمولا در مواقعی مانند مصرف برخی از داروها، گرمای شدید تابستان، بروز برخی از بیماری‌ها و غیره با مشکل کم آبی بدن مواجه می‌شویم. این مشکل علائم زیادی می‌تواند داشته باشد و حتی اگر نتوانید آن را به موقع درمان کنید، احتمال دارد مشکلات و بیماری‌های دیگری را نیز برایتان به وجود بیاورد. در این مقاله علائم کم آبی بدن را بررسی می‌ کنیم.

 

کم آبی بدن چه علائمی دارد؟

گفتیم که آب یک عنصر بسیار اساسی و مهم جهت حفظ کردن سلامت و عملکرد بدنمان می‌باشد و لازم است که در طول روز مقداری آب مصرف کنیم. حال اگر به دلایل متعددی از جمله گرمای شدید، برخی از بیماری‌ها، مصرف برخی از داروها و غیره بدن ما دچار کم آبی شود، قطعاً مشکلات زیادی را برای ما رقم خواهد زد، به همین دلیل است که باید در صورت مشاهده هر گونه علائم و نشانه‌ای حتماً نسبت به برطرف کردن آن اقدام کنیم. حال ممکن است بپرسید از کجا متوجه شویم آب بدن ما کم شده است و آیا ممکن است کم آبی و علائم آن متناسب با سن و سال افراد با یکدیگر متفاوت باشد؟ بله نشانه‌ها و علائم کم آبی در کودکان و بزرگسالن با یکدیگر بسیار تفاوت دارد:

علائم کم آبی در کودکان و نوزادان

کم آبی علاوه بر بزرگسالان می‌تواند در رده کودکان و نوزادان نیز بروز کند که علائم آن را به صورت موارد زیر خواهید دید:

خشکی زبان و دهان

اولین و شایع‌ترین علامتی که کم آبی بدن به وجود می‌آورد خشکی زبان و دهان است، بنابراین اگر متوجه شدید که زبان، دهان و لب‌های کودکتان بدون هیچ گونه دلیلی خشک شده است، به احتمال زیاد کودک شما با مشکل کم آبی مواجه است. حال اگر این کودک مقدار مورد نیاز آب مصرف کرده و پس از آن مشکل خشکی در دهان، لب و زبان او برطرف شد، پس تشخیص شما درست بوده است.

نبود اشک در هنگام گریه

برخی کودکان و بیشتر نوزادان به دلایل مختلفی مانند گرسنگی گریه می کنند و به این طریق ما را متوجه کمبود خودشان خواهند کرد، اگر در هنگام گریه کردن کودک یا نوزاد خودتان متوجه شدید که در چشمان او هیچ گونه اشکی وجود ندارد، این به معنای کم بودن آب بدن است.

خیس نکردن پوشاک

اگر سه ساعت از پوشیدن پوشک کودکتان گذشته باشد، اما متوجه شوید که کودک پوشک خودش را خیس نکرده است، این موضوع نیز نشانه کم بودن آب بدن است.

بی‌ قراری و بی‌ حالی

گاهی برخی از کودکان بیش از حد در حالت معمولی خودشان بی‌حال و بی‌قرار هستند اگر با چنین مشکلی در کودکان مواجه شدید در وهله نخست مقداری آب به او بدهید و مرتب وضعیت او را چک کنید، اگر به مرور زمان حالت‌های بی‌حالی و بی‌قراری کودک برطرف شد، به این معناست که مشکل به وجود آمده در ارتباط با کم آبی بدن نوزادان بوده است.

علائم کم آبی در بزرگسالان

 

علائم کم آبی در بزرگسالان

 

در بزرگسالان نیز کم آبی به شیوه‌های مختلفی خودش را نشان می‌دهد که رایج‌ترین این علائم عبارتند از:

تشنگی زیاد

اگر بیش از حالت معمولی دچار تشنگی شدید به طوری که با نوشیدن یک یا دو بار آب این تشنگی برطرف نشد، به این معناست که شما با مشکل کم آبی مواجه هستید و لازم است که این مشکل برطرف شود. در چنین حالتی حتی در قسمت گلو احساس خشکی و سوختگی خواهید داشت.

تعداد دفعات دفع ادرار

گاهی متوجه می‌ شویم که تعداد دفعات دفع کردن ادرار بسیار کمتر از حالت معمولی خودش است، این مشکل در اکثر مواقع ارتباط مستقیم با کم آبی بدن دارد که حتی در همان دفعات کم نیز ممکن است متوجه سیاه و کدر شدن ادرار شوید.

ضعف عمومی و خستگی

مشکل دیگری که کم آبی برای بدن به وجود می‌ آورد ضعف عمومی، خستگی، گیجی و سردرد می‌ باشد. اگر بی دلیل متوجه هر کدام از این مشکلات شدید یا احساس کردید که در قسمت بینی با خشکی مواجه هستید یا اینکه گلودرد دارید، مقدار آب بنوشید، سپس به طور مجدد وضعیت خودتان را چک کنید. در این حالت اگر علائم بیماری کمتر شده باشد، به این معناست که شما با مشکل کم آبی مواجه بوده‌اید.

اختلال در تمرکز و تاری دید

در مراحل حادتر کم آبی، بدن شما با مشکلاتی مانند اختلال تمرکز و تاری دید روبرو می‌ شوید، به طوری که حتی عملکرد فیزیکی شما و انرژی بدنتان به طور عجیبی کاهش پیدا می‌ کند. در این حالت است که برای انجام دادن کارهای مختلف تمرکز کافی ندارید و با نوعی ضعف و بی‌ حالی مواجه می‌ شوید.

افزایش ضربان

مشکل دیگری که کم آبی بدن دارد و علائم آن را در بزرگسالان می‌ بینیم، احساس ناراحتی قلبی و افزایش یافتن ضربان قلب می‌باشد که در مراحل حاد کم آبی بدن چنین مشکلاتی را خواهید دید و لازم است که هر چه سریعتر نسبت به برطرف کردن چنین مشکلی اقدام کنید، چون در صورت عدم توجه و عدم درمان احتمال دارد که با مشکلات شدیدتر قلبی نیز مواجه شوید.

 

کم آبی بدن یک وضعیت پزشکی جدی است که نیاز به مراقبت فوری دارد. در موارد شدید کم آبی، استفاده از آمبولانس خصوصی می‌تواند بسیار مفید باشد. آمبولانس‌های خصوصی معمولاً سریع‌تر به محل حادثه اعزام می‌شوند و مجهز به تجهیزات پزشکی پیشرفته‌ای هستند که بتوانند مراقبت‌های اولیه را در حین انتقال بیمار به بیمارستان ارائه دهند. این می‌تواند نقش مهمی در نجات جان افراد مبتلا به کم آبی شدید داشته باشد. در صورت مشاهده علائم کم آبی بدن، سریعاً با آمبولانس خصوصی تماس بگیرید تا اقدامات درمانی فوری انجام شود.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله علائم کم آبی بدن را بررسی کردیم. چون آب یک عنصر اساسی در بدن ما می‌ باشد بنابراین اگر میزان آن از حالت نرمال خود کمتر شود، قطعاً ما نه تنها در بزرگسالان بلکه در نوزادان و کودکان نیز مشکلاتی را خواهیم داشت مه نمونه‌ ای از این مشکلات را توضیح دادیم. البته مشکل کم آبی تنها علائم ذکر شده را ندارد و علائم آن بیشتر از این موارد می‌ باشد، به طوری که در مراحل حاد حتی می‌ توان مشکلاتی مانند تشنج در بزرگسالان یا علائم ترشح نمکی در کودکان را دید. در سایت آمبولانس خصوصی آرمان با موضوع علائم کم آبی بدن، دلایل به وجود آمدن آن و راه‌ های برطرف کردن آن بیش تر آشنا شوید.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۶۰ رای

آخرین مطالب

مرگ مغزی

مرگ مغزی چیست؟ آیا تاکنون واژه مرگ مغزی را شنیده‌اید؟ مرگ مغزی از شایع‌ترین دلایل

ادامه مطلب